اولین همایش ملی علمی پژوهشی اخلاق و رسانه

معرفی

 

 اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در سال 1373 مبتنی بر فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی مدّظلّه العالی با هدف تأمین نیازهای پژوهشیِ دینی رسانه ملی و به عنوان حلقه اتصال میان حوزه‌های علمیه و رسانه ملی تأسیس شد.

عمر مبارک این شجره طیبه، مشحون از خدمات پرشمار آن به نظام اسلامی خاصه رسانه ملّی بوده است. تألیف بیش از 750 عنوان کتاب و انتشار بیش از 1200 شماره نشریه برای استفاده در برنامه‌ریزی‌ها و برنامه‌سازی‌ها در سازمان، تشکیل بانک اطلاعات 2000 کارشناس علوم اسلامی و علوم انسانی برای رسانه ملّی، تولید 120 هزار دقیقه از سیره بزرگان، مفاخر حوزوی و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی، تشکیل بانک اسناد مراجع عظام و علمای اعلام، تولید برنامه‌های الگویی دینی و سال‌ها مشاوره و همراهی در حوزه‌ها‌ی برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی سازمان از منظر آموزه‌های اسلامی، بخشی از دستاوردهای ارزشمند این نهاد حوزوی رسانه‌ای است.

پژوهش‌های دینی رسانه‌ای این مرکز، با رویکرد بنیادی در گروه‌های پژوهشی «فقه، کلام و رسانه» «اخلاق و رسانه»، «مطالعات فرهنگی، اجتماعی و بین‌الملل دین و رسانه»، «سیاست، اقتصاد، مدیریت اسلامی و رسانه» و با رویکرد کاربردی در گروه‌های پژوهشی «هنر، ارتباطات و فضای مجازی»، «تربیت، خانواده و سبک زندگی اسلامی»، «انقلاب اسلامی، تاریخ و مناسبت‌ها» و «رصد و جریان‌شناسی دینی رسانه» سامان می‌یابند. تربیت کارشناسان دینی رسانه‌شناس از میان فضلای حوزوی و برگزاری نشست‌های علمی تخصصی و کرسی‌های نقد و مناظره در حوزه «دین و رسانه» نیز از جمله فعالیت‌های این مرکز تخصصی است.

 

 

 

محورها
اخبار
دسترسی سریع
تاریخ های مهم
اطلاعات کنفرانس
 
اداره کل پژوهش های اسلامی سازمان صدا و سیما
روزهای کنفرانس:
از 1397/08/30 تا 1397/09/01

مقدمه

رسانه‌ها نقش روز‌افزونی در ساحت اعتقادات، فرهنگ و اخلاق جوامع انسانی دارند و رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی سترگ در این عرصه دارد؛ چرا که نیل به رسانه‌ای در تراز انقلاب اسلامی یکی از ضرورت‌های رویکرد دینی نظام است و برای نیل به این هدف مهم تولید دانش مبتنی بر مبانی اسلامی ضرورتی انکار‌ناپذیر است.

هر قدر تکاپوی اهل غرب برای نظریه‌پردازی در ساحت دین و رسانه قابل اعتنا بوده است؛ این مهم، در پژوهش‌های رسانه‌ای کشور به‌‌رغم رویکرد دینی نظام اسلامی از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. در این میان یکی از مأموریت‌های ذاتی اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما ایجاد و گسترش فضای پژوهش بر بستر تولید علم در حوزه دین و رسانه است که تاکنون دستاوردهای ارزشمندی در این زمینه از تولید و انتشار بیش از 750 عنوان کتاب و 1200 شماره نشریه با رویکردهای بنیادی و کاربردی در حوزه دین و رسانه تا برگزاری دو همایش علمی «رسانه تلویزیون و سکولاریسم» و یک همایش بین‌المللی «دین و رسانه» به‌همراه داشته است و می‌طلبد که در دوره حیات جدید این مرکز علمی، قدم‌های بلندتر و حرکت‌های عالمانه‌تری برداشته شود. همایش علمی پژوهشی «اخلاق و رسانه» در راستای همین هدف به دنبال تولید اندیشه در حوزه رسانه و اخلاق مبتنی بر مبانی ناب اسلامی است.

 

 

موضوع همایش

موضوع‌های اصلی این همایش در دو حوزه زیر است:

1.      رسانه اخلاقی

2.      اخلاق رسانه‌ای

 

اهداف برگزاری

-       تولید و توسعه دانش نظری در حوزه اخلاق و رسانه

-       تدوین شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای در حوزه رسانه

-       نقد و بررسی نظریه‌های موجود

-       آسیب‌شناسی رسانه‌ها در حوزه اخلاق

-       ارایه راهبردها و راهکارهای اساسی در حوزه اخلاق و رسانه

 

مراحل برگزاری

مرحله اول: تعیین و انتصاب اعضای شورای سیاست‌گذاری و مسئولان کمیته‌های دبیرخانه همایش

مرحله دوم: تصویب طرح همایش

مرحله سوم: آغاز فرایند اخذ درجه علمی پژوهشی برای همایش

مرحله چهارم: فراخوان عمومی مقاله و سفارش نگارش مقالات

مرحله پنجم: برگزاری نشست‌های علمی (به منظور جریان‌سازی و گفتمان‌سازی علمی و همچنین کمک به عمق بخشیدن به مقالات ارایه شده)

مرحله ششم: دریافت و داوری مقالات

مرحله هفتم: آغاز فرآیند عملیات اجرایی برگزاری همایش

مرحله هشتم: برگزاری همایش

مرحله نهم: استمرار نشست‌ها و کرسی‌های علمی با هدف تنقیح، تعمیق و توسعه دانش تولید شده تا همایش بعدی

 

 

دامنه برگزاری:

 

        این همایش در سح ملی برگزار می گردد. ˜            

 

 همکاران همایش

-       معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور

-       دانشگاه صدا و سیما

-       دانشگاه تهران

-       دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

-       دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

-       موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)‌

-       دانشگاه  باقرالعلوم علیه السلام

-       پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

-       مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما

-       مرکز تحقیقات و توسعه رسانه‌ها (وزارت ارشاد)

-       پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات (وزارت ارشاد)

-       انجمن علمی ارتباطات و رسانه حوزه‌های علمیه

-       معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور

-       پژوهشگاه باقرالعلوم علیه السلام

-       پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

-       مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا

-       دانشگاه ادیان و مذاهب

-       فرهنگستان علوم اسلامی

-       پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

-       بنیاد علوم وحیانی اسراء

-       شبکه چهار سیما

-       شبکه یک سیما

-       رادیو ایران

-       رادیو فرهنگ

-       رادیو معارف

-       صدا و سیمای مرکز قم

 

 

رویکرد همایش:

رویکرد اصلی همایش مبتنی بر مبانی معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، دین‌شناسی، ارزش‌شناسی و روش‌شناسی اخلاق اسلامی می‌باشد.

 

محورهای همایش

 

بخش اول:  تبیین، بررسی و آسیب‌شناسی رسانه اخلاقی

 

     بعد تکنولوژیک رسانه

-        تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و اخلاق (فرصت‌ها، چالش‌ها)

 

     بعد کارکردی رسانه‌

-        کارکرد تبلیغی رسانه و اخلاق

-        کارکرد خبر و اطلاع‌رسانی رسانه و اخلاق

-        کارکرد تفریح و سرگرمی رسانه و اخلاق

-        کارکرد طنز واخلاق

-        کارکرد بسیج همگانی رسانه و اخلاق

-        کارکرد آگاهی بخشی رسانه واخلاق

 

      بعد تأثیر رسانه‌

-        شاخص‌های رسانه اخلاقی در حوزه اخلاق عبادی

-       شاخص‌های رسانه اخلاقی در حوزه اخلاق فردی

-       شاخص‌های رسانه اخلاقی در حوزه اخلاق خانوادگی

-       شاخص‌های رسانه اخلاقی در حوزه اخلاق جنسی

-       شاخص‌های رسانه اخلاقی در حوزه اخلاق کودک و نوجوان 

-       شاخص‌های شاخصه های رسانه اخلاقی در حوزه اخلاق سیاسی

-       شاخص‌های رسانه اخلاقی در حوزه اخلاق اجتماعی

-       شاخص‌های رسانه اخلاقی در حوزه اخلاق اقتصادی

 

 

 

-       شاخص‌های رسانه اخلاقی در حوزه اخلاق فرهنگی

-       شاخص‌های رسانه اخلاقی در حوزه اخلاق محیط زیست

 

بخش دوم: تبیین، بررسی و آسیب‌شناسی اخلاق رسانه‌ای

 

-       شاخص‌های اخلاقی حوزه سیاستگذاری رسانه

-       شاخص‌های اخلاقی مدیریت رسانه

-       شاخص‌های اخلاقی رفتار سازمانی رسانه

-       شاخص‌های اخلاقی پژوهشگری رسانه

-       شاخص‌های اخلاقی حرفه خبر

-       شاخص‌های اخلاقی حرفه بازیگری

-       شاخص‌های اخلاقی حرفه تدوین

-       شاخص‌های اخلاقی حرفه اجرا و گویندگی

-       شاخص‌های اخلاقی حرفه نویسندگی

-       شاخص‌های اخلاقی حرفه گریم و چهره آرایی

-       شاخص‌های اخلاقی حرفه کارگردانی

-       شاخص‌های اخلاقی حرفه تهیه‌کنندگی

-       شاخص‌های اخلاقی حرفه طراحی صحنه و لباس

 

 

دبیر : دکتر محمد حسین ظریفیان یگانه
كليه حقوق اين پورتال‌ برای پایگاه استنادی علوم جهان اسلام محفوظ است.
طراحی و اجرا: شرکت آداک