همايش ملي سنجش علم : ارزشيابي و آسيب شناسي

معرفی

همايش ملي سنجش علم:

 ارزشيابي و آسيب‌شناسي(بروندادهاي علمي)

دانشگاه اصفهان-  31 ارديبهشت و 1 خرداد  1393

فراخوان  شماره  5

در سال‌های اخیر، نگاه ویژه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کشور به علم و فناوری و همراهی بخش‌هایی از جامعه علمی، رویکرد جدیدی را در عرصه علمی کشور پدید آورده که از جهات مختلف قابل تأمل است. نگرش مزبور، دارای موافقان و مخالفان جدی در کشور است؛ به گونه‌ای که در طیف موافقان از رشد علمی بی‌سابقه کشور، ارتقاء جایگاه علمی ایران در مقیاس بین­المللی، افزایش تعداد بروندادهای علمی، افزایش شمار دانشمندان آی اس آی ایرانی، و...؛ و در طیف مخالفان از انحراف مسیر علمی کشور از مسیر واقعی آن، انتقاد جدی به تأکید و بکارگیری معیارها و شاخص‌های علم‌سنجی در سنجش، اندازه‌گیری و ارزشیابی علم کشور، تأکید بر افزایش میزان کجروی‌ها، ناهنجاری‌ها، و سوء‌رفتارها در میان جامعه علمی، و ... گفتگو می­شود. بنابراین، مجموع آنچه که در دهه گذشته در کشور اتفاق افتاده را می‌توان حول سه محور کلی جمع کرد، که عبارتند از:

  1. سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در عرصه تولید علم:که برخی از سیاست‌ها و اقدامات انجام شده عبارتند از: تدوین نقشه جامع علمی کشور، قانون اهداف وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، افزایش تعداد مجلات علمی- پژوهشی، افزایش تعداد دانشجویان ارشد و دکترا، آئين­نامه جدید ارتقاء، آئين­نامه چاپ مقالات دانشجويان دكتري،  آئين­نامه تشويق چاپ مقالات در مجلات علمي معتبر، و آئين­نامه ترفيعات و تبديل وضعيت استخدامي اعضاي هيأت علمي.
  2. سنجش و ارزیابی علم و بروندادهای علمی:که از جمله می­توان به: توجه ویژه به مباحث علم­سنجی در کشور، اعلام توسعه‌یافتگی علمی کشور بر اساس پایگاه‌های استنادی علوم، رشد روزافزون تولیدات علمی کشور بنا بر مستندات پایگاه‌های معتبر استنادی، تأسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ایجاد دفاتر و واحدهای علم‌سنجی در وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایجاد کمیته‌های علم‌سنجی در دانشگاه‌ها، تب داغ مقالات و مجلات آی اس آی، رتبه­بندی دانشگاه‌های کشور، ایجاد بانک طلايه‌داران علم ايران، اعلام مقالات پراستناد و داغ، انجام رتبه‌بندي دانشگاه‏‏‌ها و مؤسسات تحقيقاتي ايران، ایجاد پايگاه همايش‌هاي پراستناد فارسي، اعلام ضريب تأثير نشريه‌هاي پژوهشي و ترويجي کشور، اعلام دانشمندان برتر آی اس آی ایران، دانشمند برتر، و دانشمند پر تألیف اشاره کرد.
  3. آسیب‌ها، انحرافات، کجروی‌ها، و بداخلاقی‌ها در علم:که برخی از فعالیت‌ها و دیدگاه‌ها عبارتند از:  راه‌اندازی مجله‌های تخصصی در حوزه  اخلاق در علوم و فناوری، ایجاد کمیته‌های اخلاق در پژوهش و مشابه در دانشگاه‌های کشور، تأسیس انجمن‌های حرفه‌ای در حوزه اخلاق علمی، ایجاد سایت‌هایی نظیر استادان علیه تقلب، برگزاری همایش‌های متعدد در حوزه اخلاق علمی(مانند همایش ملی اخلاق علمی)، برگزاری کارگاه‌های متعدد اخلاق در پژوهش، ارسال گزارش‌های مختلف و متعدد تقلب و سرقت علمی به کمیته‌های ارتقاء و هیأت‌های ممیزه، انتشار چندین مقاله مروری و علمی-پژوهشی در موضوع اخلاق علمی، رواج بیشتر پدیده‌های کتاب‌سازی، مقاله‌سازی، پایان‌نامه‌سازی و ... در کشور، و هشدار برخی از چهره‌های علمی نسبت به انحراف علم کشور از مسیر واقعی آن.

مجموع آنچه که اشاره شد، برخی از مصادیق بارز سیاست‌ها، برنامه‌ها، اقدامات، و دیدگاه‌های مطرح در حوزه علمی کشور است که حکایت از ارزشیابی و آسیب‌شناسی واقعی بروندادهای علمی و رفتار جامعه علمی ایران دارد. لذا، برگزاری همایش ملی سنجش علم: ارزشیابی و آسیب‌شناسی (بروندادهای علمی) فرصتی است تا موافقان و مخالفان به طرح دیدگاه‌‌ها و نظریات خویش بپردازند. بدین امید که راهبردها و راهکارهای مناسبی در جهت توسعه و رشد علمی واقعی کشور اتخاذ گردد.  

 

 

محورها
اخبار
دسترسی سریع
تاریخ های مهم
اطلاعات کنفرانس
 
دانشگاه اصفهان
روزهای کنفرانس:
از 1393/02/31 تا 1393/03/02
دبیر : دکتر چشمه سهرابی
دبیر علمی : دکتر مظفر چشمه سهرابی
دبیر اجرایی : دکتر مظفر چشمه سهرابی
كليه حقوق اين پورتال‌ برای پایگاه استنادی علوم جهان اسلام محفوظ است.
طراحی و اجرا: شرکت آداک